Pesosen sukuseura ry

28.1.2021

Sukuseuramme hallitus kokousti 28.1.2021 Teams etäkokouksena.

Läsnä olivat: Jouni Alavuotunki pj, Reijo R Pesonen vp, Tuija Pesonen sihteeri, Reijo W Pesonen, Viljo Pesonen ja Jaakko Nirkkonen.

Talous- ja jäsenasioista todettiin että talous on vakaalla pohjalla, jäsenmäärä vuoden 2020 lopussa oli 64 jäsentä.

Suvun historiaan liittyvät asiat:

Todettiin, että sukututkija Ari Kolehmaisen asiakirjoihin perustuva selvitys Kuusamon Pesosten vaiheista ennen Kuusamoon saapumista valmistuu

sopimuksen mukaan kesällä 2021. Ennakkotietojen mukaan selvitys alkaa 1400-luvun lähteistä. Samanaikaisesti pitäisi käytössämme olla myös analyysi verinäytteestä, joka sukumme jäsen lähetti amerikkalaiseen laboratorioon tutkittavaksi. Tämä näyte antaa tietoa sukuhaaramme geneettisistä yhteyksistä koko ihmiskunnan yhteiseen perimään.

Seuran jäsenet voivat saada molempien tutkimusten tulokset käyttöönsä sähköisessä muodossa maksamalla sukuseuran tilille 10€ ja tilaamalla sen sähköpostilla seuran sihteeriltä Tuija Pesoselta (tuijaliisa.pesonen(a)gmail.com). Jos kiinnostusta ilmenee, tutkimuksista voidaan tehdä myös paperiversio, jonka seuran jäsenet saavat omakustannushintaan. Hinta selviää, kun sivumäärä ja painokustannukset ovat selvillä. Halukkuudesta tilata tämä paperiversio voi myös ilmoittaa Tuija Pesoselle sähköpostilla.

Tulevan kesän tapahtumat:

Todettiin, että sukuseuran sääntömääräinen kokous ajoittuu heinäkuulle 2021. Koska koronaepidemia jatkuu edelleen, seuran hallitus päätti siirtää kokouksen

kesään 2022. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan jäsenille myöhemmin.

Sukukertomusten esittäminen seuran kotisivuilla

Päätettiin aloittaa Pesosen sukuseuran kotisivulla seuran jäsenille avoin palsta, jolla kerrotaan oman sukuhaaran asioista muille seuran jäsenille.

Kertomus voi olla konekirjoitusliuskan tai parinkin mittainen, ja jos juttua riittää niin vielä pitempikin. Kirjoittaja voi itse valita aiheensa, lähinnä oman sukuhaaransa historiaan tai nykypäivään liittyen. Kertomuksen voi lähettää joko Jinna Lehdolle (jinnalehto(a)hotmail.com) tai Jouni Alavuotungille (jouni.alavuotunki(a)gmail.com). Todettiin, että ainakin Paavo Talalla on laajat tiedot oman sukuhaaransa historiasta ja että Pia Alatorvinen on kirjoittanut Pesosen sukuun liittyvän kirjan Huopakengät.

Terveisin Sukuseuran hallitus