Pesosen sukuseuran kesätapaaminen

14. - 15.7.2018

Pesosen sukuseura ry, kesätapaaminen ja sukuseuran sääntömääräinen kokous 2018

Pesosen sukuseura ry. järjestää 14. – 15.7.2018 perinteisen seuran kesätapaamisen Kuusamo-opistolla sekä tapaamiseen kuuluvien luentojen jälkeen sukuseuran sääntömääräisen kokouksen.

Kesätapaamiseen ovat tervetulleita kaikki Pesosen sukuun kuuluvat tai suvun vaiheista kiinnostuneet henkilöt. Sääntömääräiseen kokoukseen kutsutaan kaikki Pesosen sukuseura ry:n jäsenet. Heillä on ääni- ja puhevalta kokouksessa.

Lauantaina 14.7.2018. Kuusamo-opisto, Kitkantie 35, 93800 Kuusamo.

09.00             Ilmoittautuminen

10.00             Kansanparantaja Johanna Pesonen (1895-1977), ”Toloppa-Johanna”. Elämäkertatietoja ja muisteluksia. Valokuvan luovutus Kuusamon kaupungille.

11.00             Opetusneuvos Esko Pesonen: Törmäsenvaaran/Metsäkylän Pesoset Kuusamon isojaossa 1950-luvulla.

12.00             Lounas opiston ruokasalissa. Lohi-/kasviskeitto, raparperikiisseli, kahvi.

13.00             FT Matti Kyllönen: Talvisodan taistelut Pohjois-Suomussalmella. Kertomuksia sotatapahtumista ja Pesosen suvun osallisuudesta niihin.

14.00             FL Jouni Alavuotunki: Pesosen suvun vaiheita myöhäiskeskijalta 1600-luvulle ennen suvun asettumista Kuusamoon. Ennakkotietoja sukututkija Ari Kolehmaisen selvityksistä.

15.00             Pullakahvit opiston ruokasalissa

Luentojen yhteydessä järjestetään arpajaiset, joiden tuotto käytetään Pesosen sukuseura ry:n toiminnan rahoittamiseen.

15.30                      Sukuseuran sääntömääräinen kokous opiston teatterisalissa seuran jäsenille. Esillä seuran tilit ja tase tilikaudelta 2015-17, henkilövalinnat kaudelle 2018-20 sekä muut yleiskokouksen sääntömääräiset asiat. Jäseneksi voi liittyä vielä ilmoittautumisen yhteydessä ennen luentojen alkamista.

18.30                      Makkaranpaistoa ja muurinpohjalättyjä sekä vapaata seurustelua opiston pihamaalla.

Sunnuntaina 15.7.

Kiertoajelu Kantokylä-Törmäsenvaara-Muosalmi-Metsäkylä –suunnalla. Tietoja seudulla vaikuttaneista Pesosen suvun jäsenistä. Retki suoritetaan osallistujien omilla autoilla. Lähtö Kuusamo-opiston pihalta klo 10.00. Oppaina Esko Törmänen ja mahdollisesti muita suvun jäseniä.

Ilmoittautumiset ja osallistumismaksut, majoitusvaraukset

Ilmoittautumiset puhelimella tai sähköpostilla 1.7.2018 mennessä:

Sukuseura perii osallistumismaksuna 20 €/hlö (sisältää ohjelman sekä lounaan ja pullakahvit lauantaina, lapset 5-12 v. 5,50 €/hlö). Maksetaan käteisellä ilmoittautumisen yhteydessä, varatkaa mukaan sopiva tasaraha.

Lauantai-illan makkaroista ja lättykahveista vapaaehtoinen tukimaksu paikan päällä.

Kuusamo-opistolle majoittuvia osallistujia pyydetään varaamaan majoitukset hyvissä ajoin ennakolta suoraan opiston kansliasta.

Kesätapaamisesta tiedottaminen omille sukulaisille ja tuttaville

Sukuseuran kesätapaaminen on avoin tilaisuus kaikille Pesosen suvun jäsenille sekä suvun historiasta muuten kiinnostuneille henkilöille. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet. Tämän tiedotteen saavia henkilöitä pyydetään ilmoittamaan tilaisuudesta eteenpäin sukulaisilleen ja tuttavilleen. Myös he ovat tervetulleita Pesosen sukuseuran kesätapaamiseen.

Jäsenhankinta ja sukututkimus Pesosten esivanhemmista

Pesosen sukuseuran jäsenmäärä on toistaiseksi ollut varsin vähäinen. Koska tämä on omalta osaltaan johtanut siihen, että hallitus ei ole kyennyt järjestämään kovin paljon toimintaa, pyydän, että kaikki seuran jäsenet ryhtyvät jäsenhankintaan. Tämä voi tapahtua ottamalla yhteyttä omiin lähisukulaisiin ja kertomalla heille seuran olemassaolosta ja sen toiminnasta. Yhteyshenkilöinä ovat Reijo Pesonen, Tuija Pesonen ja Jouni Alavuotunki (yhteystiedot edellä tässä tiedotteessa). He huolehtivat halukkaiden kirjaamisesta sukuseuran jäseniksi..

Nyt on vireillä hanke 1400-1500 luvulle ulottuvasta tutkimuksesta koskien sukuseuran varhaisia esivanhempia. Arkistotutkimuksen hankkeessa tekee mikkeliläinen sukututkija Ari Kolehmainen. Tutkimus valmistunee vuoden 2019 aikana.

Tervetuloa Pesosen sukuseuran kesätapaamiseen,

Jouni Alavuotunki